„Balatoni vasút nyomában” néven szervezett a HATESZ egyesület kerékpáros emléktúrát és a VMTSZ gyalogos emléktúrát Veszprém-Káptalanfüred között 2022.09.04-én a „Tekerj a Zöldbe” programsorozat keretében a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség és az Aktív Magyarország támogatásával.

    Veszprém MÁV pályaudvar-Szentkirályszabadja-Káptalanfüred-Lovas-Felsőörs-Veszprém volt a túra útvonala 44 km távon.  A 36 fő résztvevő a 4 és 82 éves korosztályból érkezett, Budapestről és Sopronból is csatlakoztak.

    Fő látványosságok: Veszprém vasútállomáson kiállított 375-ös gőzös, MÁV polgárvédelmi vezetési pontja Bunkermúzeum, Raab Mária-forrás, Vödör-völgy, Malom-völgy.

    Kiemelkedő látnivaló volt a jelképesen látványelemmel „beindított” gőzös (hang és füst), Bunkermúzeum megtekintése, Balatoni panoráma, Malom-völgy ösvényei.
    Különleges volt a 82 éves Tibi bácsi részvétele a nem könnyű túrán, aki e-bike kerékpárral teljesítette a távot.
     
    Veszprém MÁV vasútállomásról indítottuk a túrát. Egyesületünk itt több bemutatóval is készült. Bemutattuk a MÁV polgárvédelmi vezetési pontját-óvóhelyét, melyet Bunkermúzeumként üzemeltetünk. Háborús időkben itt volt lehetősége a vasút irányítóinak, hogy veszély esetén menedéket leljenek egy esetleges bombázáskor. A több méter földdel és betonnal körbevett objektumba páncélajtókon lehet bejutni. Odabent aggregátor, vízvezeték, légszűrök biztosították volna a túlélés esélyeit és a vasút zavartalan irányítását. Erre szerencsére nem került sor. A rendszerváltás után az ilyen objektumok feledésbe merültek, nem használták. HATESZ egyesület a MÁV-al együttműködve rendbe tette és múzeumot alakított ki benne. A szabad levegőre újra kijutva az állomás szélső peronján kiállított 375-ös gőzmozdony tartogatott még látnivalót. Jelképesen beindítottuk, melyet nagy füstök és szuszogó mozdonyhangok tettek valósághűbbé.

    Az emléktúra célja volt, hogy emléket állítson az 50 éve megszüntetett Veszprém-Alsóörs vasútvonalnak. Ezt a vonalat 1909-ben építették 22 km hosszan, hogy a Balatonpart megközelíthető legyen vasúttal, valamint Veszprém belvárosában létesüljön vasútállomás mely biztosítja a kapcsolatot a többi vonal felé. Jelenleg a vasútállomás csak a város szélén maradt meg, melynek megközelítése ma sem egyszerű a nagy távolsága miatt. A túránk a volt vasútvonal mentén indult a XIX. vágányon, füves földutakon, ahol pár helyen még látható a sín. Érintettünk egy szent helyet a Raab Mária-forrást, melyhez az 1920-as évektől több legenda is kapcsolódik. A vasútvonal sok helyen beépült, néhol nehezen követhető. Első megállónk a város kerékpárútján is megközelíthető volt főpályaudvar volt. Szépen felújított épület, melyben üzletek találhatóak. Képzelet Művészellátó bolt csatlakozott a programhoz, kreatív programmal készültek, működött újra az Utasellátó büfé. Megszólalt a sípszó és indultunk tovább. Napjainkban Veszprémben több kerékpárút is létesült, így a következő Ipartelepek állomást is így közelítettük meg. Bélyegzés az igazolólapra, egy kávé és ital a szervezetbe, melyet a Metisz vendéglő biztosított. Hamarosan elhagytuk a várost a körülvevő főút aluljáróján keresztül kerékpárúton. Következő állomásokat Meggyespuszta, Szentkirályszabadja már földutakon kerestük fel. Ezeket sajnos elkerülte a felújítás, de még állnak. A vonal ezután egy őrházat érintve ereszkedett le a Vödör-völgybe. Innen a volt nyomvonalon kerékpár út létesült. Hatalmas gurulás várt ránk sok kilométeren át. Remetevölgy, Öreghegy állomások szép lakóházak, gyönyörű környezet árnyas útvonalon. Öreghegy állomás előtt szintén látható egy 375-ös gőzmozdony az aluljáró felett. Innen már nem volt messze a Káptalanfüred állomás ameddig a vonat jelentős szintkülönbséggel érkezett régen. Alsóörs volt a végállomás, ahol fordítóberendezéssel biztosították a mozdony visszaútját.

    Káptalanfüredre érkeztek a gyalogtúrázók is, fotózás után, emléklap és kitűző járt a teljesítőknek. A borús időben nem volt kívánatos a strandolás, ebéd és pihenés volt helyette a strand büféjében. Az emelkedést hosszú kapaszkadóval kezdtük Lovason keresztül. Egy kedves helybeli bringatárs bemutatott Lovason egy új bringapontot, ahol pihenők, forrás is ki lett alakítva egy hatalmas zöld területen, melyet ingyenesen lehet látogatni. Malom-völgy zöld ösvényeire érkeztünk, mely kellemes hűvöset biztosított. Lassú emelkedéssel értünk Felsőörsre, ahol bizony volt egy nehéz rövid tolós szakasz is. Itt nem régen épült kerékpárút egészen Veszprémig, melynek nagyon örült a bringás csapatunk. Veszprémben felkerestük a Kokó fagyizót és menetrend szerint értünk vissza a vasútállomásra.

    Köszönjük a MÁV veszprémi állomás vezetőségének a támogatását, partnereinknek a program népszerűsítését!
    Szeretettel ajánlom nagyapámnak is aki 1945-ig állomásfőnök volt a Pannonhalmi állomáson.

    Jelszó: Tekerj a Zöldbe! HA TESZ – Jobb lesz!

    További képekért kattintson ide.

    Elérhetőségek

    Hajagi Természetvédő és Szabadidő Egyesület

    Cím: 8440 Herend, Dózsa György utca 53.
    Telefon: +36-30/343-8213
    E-mail: info@hajag.hu
    Egyesület elnöke: Bácskai Péter
    Adószámunk: 18650703-1-19
    Bankszámlaszámunk: 73600039-15304991
    Pénzintézet: B3 Takarék Takarékszövetkezet